Voordat je een webpagina gaat optimaliseren voor een zoekterm, is het handig om te weten of er wel wordt gezocht op die term. Als je een babyspeciaalzaak hebt, wil je wellicht gevonden worden op de “babyspeciaalzaak”. Maar misschien zijn er veel meer mensen die googelen op “babyzaak” of “babywinkel”.Vroeger kon je dat achterhalen met Google’s keyword tool, een instrument bij het bepalen van goede zoektermen voor Adwords (de betaalde resultaten in Google die je aan de rechterkant en soms bovenaan de pagina ziet).Die tool is echter sinds een tijdje vervangen door de Google Keyword Planner. De principes zijn nog wel vergelijkbaar, maar het gebruik is wat minder laagdrempelig geworden. Toch is het nog steeds gratis en levert het waardevolle informatie op.Om van de Google Keyword Planner gebruik te maken moet je een Google Adwords account hebben of aanmaken. Dat kost je niets en je hoeft zeker geen Adwords-advertenties te gaan plaatsen.
Klik hier voor de startpagina van de Google Keyword Planner
In dit (Engelstalige) artikel vind je een goede en uitgebreide uitleg over de Google Keyword Planner.
Kan het ook makkelijker?
Vind je het bovenstaande een beetje teveel gedoe, dan kun je ook op een andere manier een (globaal) idee krijgen van zoektermen die relevant zijn voor jouw website. Ga naar google.nl en begin daar met het intypen van een zoekterm. Je zult dan zien dat Google direct al suggesties laat zien:
Als je de zoekopdracht hebt uitgevoerd, zie je bovendien onderaan de eerste pagina met zoekresultaten een overzicht van gerelateerde zoekopdrachten:
Met zowel de suggesties als de gerelateerde zoekopdrachten geeft Google aan op welke termen vaker gezocht wordt, en dit geeft je dus ook een aardig idee van de woorden die jij zou kunnen gebruiken voor het optimaliseren van specifieke pagina’s in je website.
Denk goed na over je ‘page title’
Hoewel de naam anders doet vermoeden, staat de ‘page title’ niet in de tekst van de webpagina zelf. Je ziet de page title wel op twee andere plaatsen terugkeren:
In de bovenste rand van je internetbrowser (en bij browsers die met ‘tabs’ werken ook in de tab) maar ook als kopregel in de tekst die Google weergeeft als jouw pagina wordt gevonden:
De page title staat bovenin de HTML-code van je webpagina en daar ziet het er ongeveer zo uit:
<head>
<title> Pagina titel </title>
</head>
…maar als je een goed content management systeem (CMS) hebt om je website te onderhouden, kun je de page title eenvoudig per pagina in een apart veldje invoeren en hoef je je niet druk te maken wat er ‘onder water’ gebeurt.
Algemeen wordt de page title gezien als een belangrijke plaats om je trefwoorden in te verwerken. Daarnaast maakt Google termen waarop gezocht wordt vet (je ziet dat in bovenstaand voorbeeld). Als de zoekterm in je page title staat, zul je op een Google-pagina met zoekresultaten dus beter opvallen.
Een paar nuttige tips over het gebruik van de page title:
- Google laat niet meer dan 70 karakters zien (inclusief spaties) en kapt alles daarna af. Maak je page title dus niet langer.
- Zet je belangrijke zoekterm zover mogelijk vooraan, het liefst helemaal vooraan.
- Als je op ‘taalkundig verantwoord’ je zoekterm 2 keer in de page title kunt verwerken, doe dat dan gerust. Maar overdrijf het niet, dat wordt door Google niet gewaardeerd.
- Prop de page title daarom niet vol zoektermen, maar probeer er ook een aantrekkelijk zinnetje van te maken waarop mensen willen doorklikken.
- Zorg dat de page title de lading dekt, dus dat de page title aansluit bij de inhoud van de pagina.
- Gebruik niet dezelfde page title voor alle pagina’s van je website, maar bedenk voor elke pagina een aparte, relevante page title.
Elke webpagina kan worden voorzien van een zogeheten ‘metatag description’: dat is een tekstje dat je niet in de pagina zelf ziet, maar dat zich in de HTML-code van de pagina bevindt. Dat tekstje ziet er daar zo uit:
<meta name=”description” content=”de beschrijving van uw website die u in de google resultaten wil laten zien” />
Hoewel de tekst van deze metatag door zoekmachines niet (meer) wordt meegewogen voor de vindbaarheid, wordt de tekst van de metatag wel letterlijk getoond door Google (en andere zoekmachines) in haar resultaatpagina’s en daardoor gelden voor de metatag description dezelfde principes als voor de eerder genoemde page title. Hieronder de belangrijkste zaken om op te letten bij het schrijven van je metatag description.
“Strooi” je zoekterm door je hele pagina
Natuurlijk moet de zoekterm waarvoor je een pagina optimaliseert ook in de gewone tekst van je pagina voorkomen. Er is al heel veel gezegd en geschreven over de ideale “zoekterm-dichtheid” op een pagina, maar een exact antwoord is er eigenlijk niet en Google heeft daar ook niet een harde richtlijn over.